پیشگفتار

اولین  و موثر ترین  قدم در موفقیت یک خانواده دقت و بررسی کافی  در مرحله ی انتخاب همسر
است .  بسیاری از مشکلات خانوادگی نوعا به یک علت مشترک عمومی باز می گردد  و آن  نادانی  و جهالت زوجین است .  به جوانان ما گفته نشده است که انسانها نمی توانند  تنها زندگی کنند و به ناچار باید همسری انتخاب کنند ، تا انیس و مونس آنها باشد .

پر واضح است که انس  و الفت با یک فرد تا پایان عمر کار سهل و آسانی نمیباشد و انتخاب همدمی شایسته ،سخت و دشوار است .

 و اگر به جوانان ما گفته می شد  که پس ازا سلام هیچ چیزی به اندازه ی ازدواج ارزش ندارد  و این نکته به آنها تبیین می شد که در پرتو ازدواج مناسب دو بخش اساسی از دین  و ایمان بدست می آید و تنها در یک سوم دیگر دین باید تلاش و کوشش کرد.

اگر دخترها و پسر ها بدانند که هدف از ازدواج چیست؟                                                                                                                                                 

و برای چه چیزی با یکدیگر ازدواج میکنند ؟                                                             

معیار های اصلی در انتخاب همسر چیست ؟                                                                      در امر ازدواج چه مسائلی را باید زیر بنایی و اساسی دانست ؟                                                             و  اگر دختر ها  و  پسر ها  قبل از ازدواج  مطالعه  و یا حتی  در کلاس هایی  شرکت  نمایند و به اهداف  کلی ازدواج  و  حد و حدود وظایف  زن  و مرد آشنایی  پیدا کرده باشند ،  به یقین دچار شکست نشده  و متزلزل  نمی شوند .                                                                                                     تجربه نشان داده است  که ریشه ی بسیاری از ناکامی ها  در خانواده ها عدم آگاهی  یا غفلت در همین مرحله است .

 

 اگر دخترها و پسرها بر اساس  بینش  و درایت  به امر ازدواج اقدام  کنند ، این همه مشکلات خانوادگی به وجود نمی آید .

برخی به سادگی  و بدون بررسی  کافی اقدام  به تشکیل خانواده  می کنند  و بی آنکه از عواقب سهل انگاری در این زمینه آگاه باشند ، همسری برای خود  بر می گزینند و پس از گذشت  مدتی  در می یابند  که میان آنها تناسب فکری  و اخلاقی لازم وجود  ندارد ، از این رو موفقیت خانواده در درجه اول به این بستگی دارد  که انتخاب همسر از روی آگاهی  و با توجه به معیار های صحیح  صورت گیرد .                                                                                              بی تر دید  سعادت هر جامعه ای در گرو سعادت خانواده های آن است .  خانواده کوچکترین و در عین حال حیاتی ترین و ارزشمند ترین عنصر اجتماع است .

ازدواج یک سنت دیرینه ی اجتماعی است  که از زمانهای بسیار قدیم ؛  بلکه از آغاز زندگی  بشر مرسوم بوده است ،  پیمانی است مقدس  که در بین تمام اقوام  و ملل مذهبی  و یا غیر مذهبی  و

در تمام اعصار و امکنه وجود داشته و دارد .

ازدواج برای  انسان یک نیاز طبیعی است که از آفرینش والا  و ویژه ی او سرچشمه می گیرد .

 

در اجتماع  ما برخی از دختران و پسران  بدون دقت و مطا لعه ی کافی با بر خورداری از احساس و ذوق  منهای دقت  و اهتمام در ابعاد گو نا گو ن  مسائل اخلا قی و جسمی و روحی و روانی به پیوند ازدواج  با یکدیگر اقدام مینمایند و پس از مدتی ؛ از زندگی با یکدیگر سیر می شوند و آرزو می کنند از یکدیگر جدا شوند .

هنوز برای جوانان  ما این موضوع تبیین شده است  که ازدواج و  زنا شویی  مثل خرید  خا نه  و ماشین نیست  که پس از گذشت مدت زمانی وقتی سیر شدیم آنرا باز پس دهیم  و به خرید ماشین  و یا خا نه نو و بهتری اقدام نماییم .  

آنچه مسلم است زن زندانی مرد نیست ،  لذا اگر اجازه ندادن  شوهر برای سفر زن  و یا خروج از خانه مخالف دستور خدا باشد ، زن مجبور به اطاعت نیست .

 مثلا اگر زن برای  سفر  حج  مستطیح  شود  و شوهر به سفر زن راضی نشود ، زن میتواند بدون اجازه ی  شوهر حج گذارد . واجب نبودن جهاد بر زن حقی است  که به زن واگذار شده است ،  در صورتیکه جهاد برای مرد تکلیف است و تکلیف دشواری و سختی است ،  ولی حق امتیاز محسوب میشود .  مرد الهام گیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی  هماهنگی نداشته باشند ، از تاثیر مرد هم فوق العاده  می کاهد  و بر عکس اگر زنها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند ،  نیرو و توانایی مردها را هم چند برابر میکنند ،  یعنی نه تنها ترمزی  برای مرد ها  نمی شوند  بلکه ، نیروی محرکی هم برای مرد ها به شمار میروند ، این مطلب در نهضت ما فوق العاده مشهود بود .

 

 

 

 انسان با دو بال حرکت میکند :

 یک بال آگاهی است ؛ انسان بی خبر و جاهل اصلا از محیط خودش آگاه نیست ، اصلا نمیداند چه خبر است . انسان اگر بخواهد حرکت کند  با ید آگاه باشد و بداند و باید درک کند و عالم باشد و با انواع دانشها از جمله دانش اجتماعی آگاه باشند .

 بال دیگر؛  بال احساس و شرف و کرامت ذات  و نهایت این که من انسان هستم .

انسان بالغ کسی است که تفاوت میان خود و دیگران را درک کند و از هویت خوب برخور دار باشد .

ایمان و تقوا                                                                 

دختری که می خواهد ازدواج کند ،  پسری که می خواهد همسری بر گزیند ؛  برای این که پیوند ازدواج شان از استحکام  و استواری بیشتری  برخور دار باشد ،  قبل از هر شرط  و معیاری شایسته است  که به موضوع ایمان و تقوی طرف مقابل توجه نمایند .

ایمان یک عامل درونی است  و شخص  با ایمان به علت ارتباط  قلبی با خدا فردی قابل اعتماد است و ناخود آگاه به مسائلی پایبند بوده  و از رفتار های  نا مناسب خود به خود بر کنار است  و هر چه ایمان او قوی تر باشد  به همان اندازه بیشتر می تواند  به قول و تعهد او در امر ازدواج اعتماد کرد .  به عنوان  نمونه فردی که مومن به خدا باشد ،  مواظب رفتار و کر دار خود بوده و بهتر از سایر افراد  در بُعد  رعایت حقوق همسر ،  از دیگران موفق تر است .

 امام علی  (ع)  در نهج البلاغه  می فر مایند : 

 

 

" و اعلموا انه من یمن علی نفسه حتی یکون له                                                            منها واعظ ولم یکن من غیرها واجرولا واعظ "

 

***

بدانید هر که از درون خود واعظ و زاجری نداشته  باشد ؛                                                       عوامل بُرونی برای او فائده ای نخواهد داشت .

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


زن و مرد وقتی  پای بند  به اصول ایمانی  باشند ، بهتر و کاملتر از افراد دیگر عفت و حیای خود

را حفظ  و نگهداری خواهند کرد .

  شرم نیرویی است که محدود بودن ما را گوشزد می کند، شرم به ما احساس اشتباه کردن می دهد

 حجب و حیا که از ویژگیهای فطری زن است ، در واقع تدبیر آفرینش است ، برای حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد .

 

 ویل دورانت صاحب کتاب مشهور "  تاریخ تمدن " در این خصوص می گو ید :

زنان به طور تجربی در یافتهاند که دست و دل بازی مایه ی طعن و تحقیر است...

آنچه بجوئیم و نیابیم ، عزیز و گرانبها می شود .

 زن با ایمان اگر همسرش به مسافرت رفته باشد ، بهتر و کامل تر از دیگر افراد عفت و حیای خود را نگهداری می کند و چنانچه مرد مومن در فرصتهایی  که از همسرش دور است ، اصول پاکدامنی را بهتر از مردان بی ایمان حفظ خواهد کرد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایمان و دین داری

ایمان و دینداری از مهمترین  و ضروری ترین اموری است  که باید در انتخاب همسر مورد عنایت قرار گیرد ؛  زیرا وقتی یک زوج که می خواهند یک عمر با هم زندگی کنند  تحت تاثیر عقاید و رفتار و اخلاق  یکدیگر نیز قرار خواهند گرفت .

 

همسر دیندار همسرش را به دینداری ، تقوا ، اخلاق نیک ، عمل صالح  و ترک گناه ، تشویق  و ترغیب می نماید و در پیمودن  صراط المستقیم دیانت و پرورش و تکمیل نفس ؛ بهترین یار و یاور خواهد بود و اسباب سعادت و کمال را فراهم خواهد نمود ؛ و بر عکس همسر بی ایمان و بی تقوا همسرش را به بدی و گناه خواهد کشید .  

 

 

پیامبر اکرم  ( ص ) می فر مایند :

هر کس با زنی تنها برای مالش ازدواج کند ، خدا او را به همین امر واگذار مینماید

 و هر کس برای جمالش ازدواج کند ، به چیزی می رسد که از آن کراهت دارد

 و هر کس برای دینداری اقدام به از دواج نماید  خدا هر سه را برایش جمع می کند .

 

 

 و در همین رابطه نیز امام علی  ( ع )  می فر مایند :  

جهاد زن در این است که خوب شوهر داری کند.

ایمان و اخلاق

هر قدر ایمان قوی تر باشد ، رعایت حد و حدود شرعی کاملتر و بهتر انجام خواهد شد ؛ چنانچه به هر میزان ایمان ضعیف و سطحی باشد ،  به همان مقدار درجه پرهیز گاری کم رنگ تر خواهد بود .

منظور از ایمان درک و بینش واقعی نسبت به پروردگار متعال است نه ایمانی که تنها در انحصار خواندن نماز و گرفتن روزه و برخی از مسائل سطحی و ابتدایی باشد ؛ زیرا چنین ایمانی موجب بازداری اعمال خلاف نمی شود .

در قرآن کریم به انجام اعمال صالحه تاکید شده است  ولی  پیش از آن ایمان به خدا سفارش گردیده است  ؛

 زیرا اگر ایمان به خدا وجود نداشته باشد ، انجام اعمال صالحه مفهوم و معنایی نخواهد داشت .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخلاق نیکو

یکی از اساسی ترین معیار های انتخاب همسر ، اطمینان از اخلاق خوب و شایسته ی طرف مقابل است .

 زندگی کردن  با افراد خشن  ،  بد اخلاق  و تند خو  بسیار مشکل است  و دشواری هایی  نیز به دنبال می آورد . 

در روایات آمده است که همسر بد اخلاق ، انسان را به پیری زود رس مبتلا می کند.

 

 

اصالت و نجابت

د ر برخی از روایات اسلامی از ازدواج  با برخی از خانواده هایی  که بهره و نصیبی از تربیت  و اخلاق  نبرده اند شدیدا ممانعت  به عمل آمده است ،  زیرا آنچه که زندگی  خانوادگی  را  لذت میبخشد ،  رعایت اصول اخلا قی  و انسانی است  که توسط  مرد و زن  در مراحل  زند گی  ظهور و بروز پیدا می کند .

 منظور از اصا لت و نجابت  پسر و یا د ختر  بُعد تربیتی آنان است یعنی ؛  آیا این پسر و دختر د ر یک محیط سالم و  زیر نظر پدر و مادر شایسته و تربیت یافته ای  رشد پیدا کرده اند  یا اینکه افراد  نا صالحی  به نام پدر و مادر از آنان  نگهداری کرده اند  یا در مراکز عمو می  رشد و نمو یا فته اند .

  اگر زن از خانواده ی غیر اصیل  باشد ، اثر نا مطلوب  براین انتخاب خواهد شد  ؛  اول آنکه خود این فرد  ،  وقتی  دختر بوده  در محیط  آلوده  و فاسد و یا در محیطی که از تعلیم  و تربیت  اثری دیده نمی شده رشد و نمو داشته  و  بعد ها که به خانه ی شوهر رفته با اینکه همسر ش انسانی  متعادل  و با ایما نی با شد  تغیرات اسا سی  در شا کاله ی و جودی او بوجود نخواهد آمد ،  زیرا آنچه که  کود کان در کود کی از بزرگتر ها  می آموزند همانند نقوش  بر عمق  روحشان هک  می گردد و به این آسانی ها  نمی توان آن را برطرف ساخت .

  دوم این که چنین دختری  پس از گذشت مدت کوتاهی ،  مادر شده و ناخود آگاه روحیات زشت و

غیر انسانی خود  را به فرزندان  معصوم  انتقال  خواهد داد ؛

 

 

 

 بدیهی است که وقتی دختری از خانواده ای اصیل  انتخاب شده باشد ،  پس از مدتی کوتاه آن زن نقش  مادر را عهده دار خواهد شد و روحیات ارزنده  و انسانی خود را به فرزندانش  انتقال خواهد داد .

                                     

به طور کلی اگر دختر و پسری خواهان سعادت خود و فرزندان آتی خویش باشند ،  در درجه اول

با خانواده ای اصیل و با نجیب ازدواج نمایند .

 

 

تحقیق و تفحّص

یکی از راههای تحقیق  در ازدواج این است  که  شخص با  مساعدت  و همکاری خانواده ی خود ، به بررسی وضع خانوادگی  و دوستان  و آشنایان طرف  مقابل پرداخته  و از اشخاص امین و آشنا ، درباره ی وضعیت اخلاقی  و سایر شرایط  او پرس و جو نماید .

 

 

 

 

 

 

 

ازدواج بر اساس بینش و عقل نه عشق و دلدادگی

د ر مواردی ازدواج های  تحقق می یابد  که زیر بنایش  بر اساس  دلدادگی  و شیفتگی  نهاده شده است  به عنوان  مثال پسری شیفته ی  دختری شده و  با او ازدواج می کند ،  دختری به پسری علا قمند می شود  و با وی ازدواج می کند .

 کامل تر ین  نوع ازدواج های احساسی آن است که طرفین هر دو جذب  یکدیگر شده و  با دلدادگی اقدام  به ازدواج  می نما یند ؛  بدون اینکه موازین عقلی  منطقی  را در نظر بگیرید ،  نا گفته نماند  که نوعا اینگونه ازدواج ها  در سنین جوانی انجام  می گیرد .

 زیرا جوان  سراسر وجود ش  را شوق  و عشق فرا گرفته همه افکار ش  مملو از شور و ذوق  و دلدادگی است . 

 افراد بزرگسا ل نوعا از مرحله ی با شور و هیجان  گذشته معمولا با د ید عقلی  به ازدواج اقدام می نمایند .

  منظور از عنوان کرد ن این بحث این نیست که ازدواج  تنها با ید  بر اساس عقل و خرد انجام شده و هیچگونه ارتباط  ذوقی  و احساسی  نداشته باشد ؛  بلکه منظور این است  که با دید  احساسی  مجرد و منهای عقل  و خرد نباید  به امر ازدواج  اقدام کرد .

 تجربه  نشان می دهد  که  نوعا ازدواج ها  که به محور عشق و عاشقی انجام گرفته  سر انجام به شکست  و طلاق می انجامد .

 

 

 

 

 در تجزیه  و تحلیل  این شکست ها و طلاق ها به این  نکته می رسیم که  در عشق و عاشقی  دستگاه  خرد و عقل  از کار می افتد و تمام قدرت و توان  فرد دراختیار احساس قرار می گیرد در نتیجه عیوب و نواقص طرفین نادیده گرفته شده و پنهان می ماند .

 

 همانطور که در ضرب المثل ها آ مده "  تب تند زود عرق می کند " ازدواج هایی که بر اساس احساس و عشق انجام می گیرد ،  پایانش شکست  و طلاق گرفتن  است .

 با ید توجه داشته باشیم  که هد ف این نیست  که در امر ازدواج  احساس  و شور علاقه را نفی کنیم ،  بلکه مقصود این است   که ضمن برخورداری عشق از عقل و خرد نیز پیروی کرده باشیم . امتیاز انسان از حیوان در رشد عقلی و فکری اوست .

 افراد  در انجام همه امور خود  ،  خواه تجارت  و ازدواج  باید از عقل  و خرد الهام  بگیرند  .

 

  در امر ازدواج پدران و مادران نقش اساسی را  دارا می باشند ؛

 زیرا دید گان  آنان از دیدگان  فرزندا نشان در تشخیص معیار های ازدواج دقیق تر و عمیق تر است .

همسانی در بُعد فرهنگی و اقلیمی

 

وقتی دختر و پسری با  دو فر هنگ متضاد به عنوان  مثال آذربایجانی  با شیرازی ازدواج کنند ؛ به ناچار دو فرهنگ مختلف با یکدیگر بر خورد میکنند .

 به ظرافت می توان  برآورد  کرد  که در چنین ازدواجی  دو فرهنگ  مغایر با یکدیگر مشکل  پیدا خواهند کرد .

 بیایید احتمال بدهیم که هر یک از طرفین به طور جدی به فرهنگ خود علاقه مند می باشند ،  پر واضح است  که زندگی مشترک  در چنین  شرایطی دشوار خواهد بود .

صفا  و صمیمیتی  که  در بین  دو زوج همشهری  به وجود می آید ،  هرگز بین  دو زوج  مغایر از نظر منطقه ای  و  فرهنگی تحقق  نمی یابد .  زن  و شوهر باید  یکدیگر را درک کنند .

 چنین درکی  بین این  زن و شوهر وجود ندارد ؛  زیرا درک واقعی  و حقیقی هنگامی انجام میگیرد که علاوه  بر حفظ عوامل اشتراکی ؛ از نظر زبان  و فرهنگ و آداب و رسوم  نیز با یکدیگر یکسان و مشترک باشند .

 مشکل اساسی  و عمیقی که در این گونه خانواده ها به دست می آید ، مساله ی کودکان است  که پدر  و مادر هر دو سعی میکنند  که  فرزندان  را به سمت فرهنگ و آداب و رسوم خود بکشانند .  

که در این حالت علاوه بر پدر و مادر ،  فرزندان نیز دچار مشکل می شوند .

 

تقارن سنی در ازدواج

یکی دیگر از شرایطی  که در امر ازدواج باید مورد  توجه دختر و پسر قرار گیرد  تقارن سنی است  بدیهی است  منظور این نیست  که مرد و زن  هر د و سن شان  یکی باشد .  

 اختلاف سن بین مرد وزن  اگر زیاد  نباشد  مشکلی  بو جود نخواهد آمد  بلکه منظور اساسی از ذ کر این شرط نفی  ازدواج هایی است  که اختلا ف های   فاحشی  بین سن  زن  و مر د وجود دارد ؛

 به عنوان مثال گاه داماد  چهل ساله  و عروس شا نزده ساله است ،  بد یهی است این مقدار اختلا ف  اگرچه در آغاز ازدواج  مورد قبول و رضایت  طرفین است  ولی  بعد ها ایجاد اشکال کرده  و عوارض ناشی  از آن  به صورت گوناگونی  در رفتار و کردار طرفین  ظهور  و بروز خواهد کرد .

  د ر این  گونه ازدواج ها اگر چه هر گو نه امکانات  مادی  وجود دارد ،  ولی هدف اصلی از ازدواج  که سکون  و آ رامش جسم  و روان است  بد ست نخواهد آمد .

بطور یقین  یکی از شرایط استحکام خانواده این است که زن و شوهر در تقارن سنی از نظر سنی  قرار داشته باشد.

  رعایت این عامل  خود  موجب استحکام خانواده  خواهد شد  زن و مرد هر دو انسان هستند و هر انسانی دارای نیازمندی های جنسی  و عاطفی فراوانی می باشند  ؛  افراد خواه ا ز نظر خانواده  فقیر یا غنی باشند ،  بالاخره انسان هستند  و هر انسانی دوست دارد با فردی ازدواج  کند  که مورد رضایت  او بوده  و بتواند رابطه عاطفی  با او بر قرار کند .

هنر در ازدواج کردن  نیست بلکه هنر ؛  تشکیل خانواده مناسب  و متعادل است  .

و به یاد داشته باشیم  که  هرگز نمی توان دل انسانی را با پول خریداری کرد .

 

 

با چه کسانی نمیتوان ازدواج کرد ؟

بر اساس فقه اسلامی  یک زن  مسلمان هرگز نمیتواند  با یک مرد غیر مسلمان ازدواج کند و مرد مسلمان  نیز نمیتواند  زن غیر مسلمان  را به عقد دایم  خود در آورد ؛ مرد مسلمان می تواند زنی را که از اهل کتاب است  ،  به عقد موقت خود درآورد  ،  امّا زن کافر را حتی به عقد موقت نیز نمی توان درآورد .  حتی اگر پس از ازدواج یکی از آن دو از دین خارج شود ، عقد ازدواج  آنها به خودی خود باطل میشود  و آن دو باید از هم جدا شوند . 

   با محارم نیز نمیتوان ازدواج کرد  . محارم  بر سه دسته اند :

 

1.         محارم  نسبی  :  خویشاوندانی  که به جهت منسوب بودن  از راه همخونی ؛ با شخص محرم هستند  و ازدواج با آنها صحیح نیست ؛ از قبیل مادر زن ؛ دختر ؛ خواهر ؛ دختر خواهر  و دختر برادر ؛ عمه و خاله برای مردان ، و پدر، پسر ، برادر، پسر خواهر و پسر برادر، عمو و دائی  برای زنان .

 

2.         محارم  سببی : خویشاوندی  که  از طریق  پیوند زناشوئی  به آنها بستگی پیدا می کنیم و  ازدواج با آنها صحیح نیست ؛ از قبیل : مادر زن ، دختر زن (  دختر خوانده ) ، زن پدر ( نا مادری )  و زن پسر ( عروس )  برای مردان  .       پدر شوهر ،  پسر شوهر  ( نا پسری ) ، شوهر  مادر ( نا پدری )  و شوهر دختر ( داماد ) برای زنان . 

 

 

علاوه بر اینها ؛  ازدواج  با خواهر زن نیز تا وقتی که خواهرش همسر او باشد ، حرام  است واگر به علت طلاق یا مرگ ، زنی از همسری مردی بیرون رود ،ازدواج با خواهر او مانعی ندارد ؛ بنابراین ممنوعیت ازدواج  با خواهر زن آن ابدیتی را که محارم  دیگر هست ، ندارد و به همین جهت است  که خواهر زن  از لحاظ  نگاه و برخورد محرم شمرده نمی شود و تکلیفی  که  نسبت به  زنان  نا محرم دیگر هست ، در مورد او نیز عینا وجود دارد.

 

3.                  محارم  رضاعی :  کسانی که به واسطه شیر خوردن از زن دیگری غیر مادر خود با

شرایط خاصّ حرمت ازدواج دارند .

 

 

همانندی و کفویت

در ضرب المثل های ما ایرانیان آمده است که :

 کبوتر با  کبوتر ،  باز با باز

 در امر ازدواج  نیز پسر و دختر باید  با فردی  پیمان ازدواج  ببندد  که از تیپ  و همانند یکدیگر باشند .

 تحصیل کرده  با تحصیل کرده ، روستایی  با روستایی  و معتقد وبا ایمان با فردی که پای بند به اصول دین و ایمان است باید ازدواج کند زیرا اگر این اصل کلی  رعایت نگردد  پس از مدت کوتاهی  درگیری و اختلاف بین زن و مرد به وجود آمده و  زند گی  در کام هردو تلخ خواهد گشت.  تازه اگر بخواهند جدا شوند در مواردی  وجود فرزندان و نابودی و هرس رفتن کودکان  معصوم پس از جدایی  و طلاق ؛ راه جدا شدن را مسدود تر می سازد  و به ناچار دو موجود  نا متجانس یک عمر باید بسوزد  و بسازد .

  نا گفته نماند  که همین سوختن  و ساختن ها  نیز آفتها و زیان ها یی  را متوجه فرزندان نیز خواهد کرد.

 انتخاب همسر یعنی  گزینش فردی که در بیماری و ناتوانی و تنهایی  ؛  همد م  ، مونس و یار و یاور انسان  باشد.

  دختران و پسرا ن باید دقیقا بخاطر داشته باشند  که ازدواج خطرناک تراز گزینش است  که برای خود انجام می دهند و بر اساس همین  گزینش ها  خود را خوشبخت یا بدبخت  می گر دانند .

 

 

ازدواج با مهریه ی سنگین

بررسی  و تحقیق این  واقعیت را آشکار میسازد  که یکی از عوامل تزلزل و از هم پاشیدگی خانواده ها مهریه سنگین است .  در آیین اسلام ازدواج  بدون مهریه  صحیح نمیباشد ،  حتما باید چیزی به عنوان مهریه به زن پرداخت شود  چه کم و چه زیاد .  حتی می توان آموزش قرآن را به عنوان مهریه قرار داد ،  بدیهی است که اجرت این آموزش مهریه زن محسوب خواهد شد .

 

مهریه زن دو نوع است :

اول مهر المسمی  و آن  مهریه ای است  که در موقع عقد تعیین میگردد  .

 دوم مهر المثل  و آن عبارت از این است  که دختر در چه موقعیتی قرار دارد و همسالان او مهریه شان نوعا چه قدر بوده است .

اسلام  در احکام  و قوانین فردی و اجتماعی ،  قضایی و اقتصادی و ... اساس و مبنا را بر سهولت  و آسانی  قرار داده  و روی این اساس همه دستورات اسلامی دارای  والایی  و رسایی است .

 

رسول اکرم ( ص ) می فرمایند :

بهترین  زنان کسانی  هستند که از نظر حسن و جمال  بهره بیشتری داشته  و مهریه ی آنان از همه کمتر  باشد  ؛

 پیامبر اسلام همه ی  زنانی را که به عقد ازدواج خود در می آورد  مهریه اشان کم واندک بوده  ؛ علاوه به این  در ازدواج دختران خود مهریه ی آنان را در حداقل قرارداده بود .

 

و در جایی دیگر پیامبر اسلام نیز می فرماید  :

هر زنی  که مهریه خود را به شوهرش ببخشد و این بخشش  پیش از ارتباط  زنا شویی قرار گیرد خداوند ده برابر هر دیناری از مهریه ی آزاد کردن یک  بنده  را تضمین  می نماید .

 

با توجه به این نکات  در می یابیم که اسلام اساس زندگی مشترک را بر محور  مسائل طبیعی  و عاطفی قرار داده  و مسائل مادی را نادیده  یا ناچیز شمرده است  .

در خاتمه این مطلب توجه داشته باشیم  مهریه زیاد مهر زن و مرد را نسبت  به هم کاهش می دهد و یا لااقل به آن لطمه می زند .

 

مدیریت در محیط خانوادگی

اداره  خانواده  احتیاج به مدیریت دارد .

اصل عقلی حاکم بر این است که اداره هر نهادی بدون مدیریت امکان پذیر نیست  . 

محیط  خانه که اصلی ترین نهاد است  ،  نمی تواند بدون مدیریت صحیح ،  رشد و تعالی یابد .

 روی این اصل اداره خانه نیز خواه  دو نفر یا بیشتر باشد احتیاج به مدیریت دارد .

بدیهی است  با شناختی  که از هویت  و جودی زن مرد داریم  ؛   به خوبی می توان تشخیص داد که سزاوار ترین فرد برای اداره خانه مرد است  .  زیرا زن  بر اساس عواطف  و احساسات رقیق فراوانی  که دارد نمیتواند همانند  مرد در اداره ی خانه موفق باشد .

 در حالی  که مرد  از عقل  و منطق بیشتری استفاده میکند  و به آسانی میتواند احساسات  و عواطف خود را کنترل نموده و آنچه به صلاح  و مصلحت خانواده نیست انجام دهد .

البته منظور از مدیریت  یک خانواده  مرد سالاری و  یا  زن سالاری نیست ؛  بلکه منظور موفقیت و کار آمد بودن خانواده در جهت استحکام خانواده است .

 

 

مدیریت در محیط خانوادگی

اداره  خانواده  احتیاج به مدیریت دارد .

اصل عقلی حاکم بر این است که اداره هر نهادی بدون مدیریت امکان پذیر نیست  . 

محیط  خانه که اصلی ترین نهاد است  ،  نمی تواند بدون مدیریت صحیح ،  رشد و تعالی یابد .

 روی این اصل اداره خانه نیز خواه  دو نفر یا بیشتر باشد احتیاج به مدیریت دارد .

بدیهی است  با شناختی  که از هویت  و جودی زن مرد داریم  ؛   به خوبی می توان تشخیص داد که سزاوار ترین فرد برای اداره خانه مرد است  .  زیرا زن  بر اساس عواطف  و احساسات رقیق فراوانی  که دارد نمیتواند همانند  مرد در اداره ی خانه موفق باشد .

 در حالی  که مرد  از عقل  و منطق بیشتری استفاده میکند  و به آسانی میتواند احساسات  و عواطف خود را کنترل نموده و آنچه به صلاح  و مصلحت خانواده نیست انجام دهد .

البته منظور از مدیریت  یک خانواده  مرد سالاری و  یا  زن سالاری نیست ؛  بلکه منظور موفقیت و کار آمد بودن خانواده در جهت استحکام خانواده است .

 

 

معیارهای دیگر

علاوه  بر عوامل اساسی  یاد شده  به معیار های دیگری نیز باید توجّه کرد .

 کسی را که انسان  به همسری بر می گزیند باید از نظر سطح تحصیلات ، میزان رشد فکری با ا و تناسب داشته باشد تا افقهای فکری آنها  ،  به هم نزد یک تر باشند .

 همچنین کسی  را که برای زند گی مشترک  بر میگزیند  باید از نظر ظاهر نیز تا حدی مورد پسند وی باشد ، اما نباید  در این مساله  زیاده روی کرد  و جمال را مهمترین  و اصلی ترین  عامل به حساب آورد ، زیرا تجربه نشان داده است  آنچه ادامه زند گی  را با همسر ممکن می سازد ،  تنها جمال او نیست  ؛  بلکه کمالات  روحی  و اخلاقی او است .

 توجه به این نکته در انتخاب همسر اهمیت زیاد دارد.

البته  در این باره  نیز نباید  تسلیم  ارزشهای غلط اجتماعی شد  و ثروت را عامل اصلی  به حساب آورد .

 متاسفانه  برخی گمان میکنند  که اگر همسرشان  از زرق و برق  زندگی بهره ی بیشتری داشته باشد ،  زند گی با او سعادت بیشتری را به ارمغان  خواهد آورد ، ا ما تجربه  نشان می دهد که این گمان ، اشتباه  بزرگی است  و آنچه کا نو ن خانواده را  گرم  و روابط دو همسر را سعادت بخش می سازد ،  پیوند قلبی  و امتیازات روحی اخلاقی آنها است .

 توجه به معیارهای  واهی  که پشتوانه ای  جز جاهلیت  ندارد  ،  ما را گرفتار پشیمانی  و  پریشانی می سازد  که شاید جبران آن هیچ گاه ممکن نباشد .    

 

حرف آخر

 

در انتخاب همسر دقت کنید  . ازدواج  یک امر مهم  و سرنوشت  ساز است .

  کامیابی  یا شکست در آن در زندگی  تاثیر بسزایی دارد  و در همین رابطه ؛

رسول خدا فرموده است :             هیچ بنایی نزد پروردگار محبوب تر از بنای ازدواج نمی باشد .

بدیهی است  منظور پیامبر زندگی کردن است  نه ادای زندگی را در آوردن  ؛  و به عبارت دیگر این  ارزشمندی  و محبوبیت  به اعتبار پیوند اخلا قی  و روحی بین زن  و مرد به وجود می آ ید .

 

باور ما از ازدواج ،  برداشت  ما را از عشق  مشخص  می سازد .

 باور های فرهنگی  ما در باره ی عشق  به واقع  شکلی از اعتقاد ما است .

 بسیاری از واعظ های مذهبی  به ما درس وابستگی عشق از نوع انفعالی می دهند ؛  به ما می آموزند  که بالاترین درجه عشق از خود گذشتگی  و قربانی کردن  خویشتن در راه عشق است ،  والاترین عشق گذر از نیاز های جسمانی ،  عاطفی  و ذهنی  برای پر داختن به دیگری است  .

 ازدواج پایه و بنیاد خانواده است .

اصل تشکیل خانواده  و ازدواج  پسر و دختر با یکدیگر باید براساس فطرت  پاک و  تجهیزات  طبیعی صورت بگیرد و جز حسن و کمال چیز دیگری در بر نداشته باشد  .

 و چه زیبا  سروده است شاعر عالیقدر :

نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند            نه هر که آینه سازد سکندری داند

هر که طرف نهاد و تند زشت                           کلاه داری و آیین سروری داند

 

پس از طی  تمام مراحل  ذکر شده  و انجام تحقیق  و بررسی کافی ،  هر فرد  با ایمانی  باید  در مرحله ی  تصمیم گیری  به خدا توکل کند  و به یاری او اعتماد نماید  که او دانا به ضمیر نهان آدمیان است  و هر خیری برای انسان ، از سوی اوست . 

پیوندی که با نیت الهی  و برای انجام فرمان خدا و با توکل و یاری جستن از او آغاز شود ،  برکات فراوانی به دنبال دارد .

 

 

 

منابع و مآخذ

خانواده  و  روش ا نقلابی برای خود شناسی                   استاد جان     براند شو 

پیرامون جمهوری اسلامی                                           استاد مرتضی  مطهری

تعادل و استحکام خانواده                                            استاد مجید   رشید پور

انتخاب همسر                                                           استاد ابراهیم     امینی 

مرد و زن                                                                استادعباسعلی محمودی